Az ingatlantulajdon fennállásáról szóló igazolás egy hatósági bizonyítvány, amely azt igazolja, hogy egy bizonyos ingatlan valakinek a tulajdonában van-e, vagy volt-e korábban. Szükség lehet erre az igazolásra ingatlannal kapcsolatos ügyek intézésénél, illetve önkormányzati támogatások, állami támogatások vagy banki hitelek igénylése során.
Szükséges lehet az igazolás akkor is, ha önerő kedvezménnyel szeretne valaki lakáshitelt felvenni, illetve eladásra szánt ingatlan vagy vagyonmegosztás, illetve öröklési ügy esetében is hasznos lehet.
Így lehet igényelni
Önkormányzati és állami támogatások igénybevételéhez, pályázatokon való részvételhez, valamint banki ügyintézés során szükséges lehet a korábbi, illetve a meglévő ingatlantulajdon igazolása, amely az Ingatlantulajdon fennállásról szóló hatósági bizonyítvánnyal történhet. Az igazolást az ingatlan-nyilvántartás adatai alapján a Lechner Tudásközpont állítja ki.
A hatósági bizonyítvány igénylése kétféleképpen történhet: postai vagy személyes ügyintézéssel papíralapú formanyomtatványt kitöltve, vagy Ügyfélkapu-, illetve Központi Azonosítási Ügynök-fiókkal az E-papír szolgáltatáson keresztül.
Fontos, hogy a formanyomtatvány kitöltése minden esetben, papír alapon és elektronikusan is, a személyi igazolványon, valamint a lakcímkártyán szereplő adatok alapján történjen. A papír alapon kitöltött nyomtatványt olvashatóan, lehetőség szerint nyomtatott nagy betűkkel kell kitölteni.
Igénylés postai úton és személyesen
Postai úton, illetve személyesen történő ügyintézés során a formanyomtatvány kitöltve feladható postán a Lechner Nonprofit Kft. címére (1114 Budapest, Pf. 566.), illetve leadható személyesen a Lechner Tudásközpont Ügyfélszolgálati Irodájában (1149 Budapest, Bosnyák tér 5., nyitvatartási idő: hétfőtől péntekig 8:30-12:30).
Igénylés elektronikus úton
Az igazolást a legegyszerűbben és leggyorsabban az E-papír szolgáltatás igénybevételével, Ügyfélkapu- vagy Központi Azonosítási Ügynök-fiókkal lehet megigényelni. A https://epapir.gov.hu weboldalon ki kell tölteni a Témacsoport, az Ügytípus, a Címzett és a Felhasználás célja menüpontokat. A Témacsoport menüpontnál az Ingatlantulajdonnal kapcsolatos ügyeket, majd az Ingatlantulajdon fennállásáról szóló hatósági bizonyítványt kell választani az Ügytípusnál. A Címzett menüpontban a Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot kell megjelölni, a Felhasználás célja menüpontban pedig a felhasználás célját kell pontosan megadni, ami lehet például hitelügyintézés. Sürgősségi ügyintézés kérésére is van lehetőség, ebben az esetben ki kell tölteni az ehhez kapcsolódó mezőt.
Az ügyintézés díja
Az ingatlantulajdon fennállásáról szóló igazolás igénylésének díja 2024. július 29-től 4 800 Ft. Amennyiben a hatósági bizonyítvány kiadása sürgős, a sürgősségi eljárásért további 16 ezer forintot kell fizetni, tehát ez esetben az igazolást 20 800 forintért állítják ki.