A KHR, azaz a Központi Hitelinformációs Rendszer, melyet korábban BAR listának neveztek, egy adatbázis, melynek célja csökkenteni a hitelezési kockázatokat, valamint biztosítani az átlátható információcserét a hitelt nyújtó pénzintézetek között.
A korábbi években több olyan új szabályt is hoztak, amelyek egyformán figyelembe veszik a hitelfelvevők és a pénzintézetek érdekeit. Az új szabályozásokkal a felelősségteljes hitelnyújtás és az átláthatóság elősegítése a cél.
Mit tartalmaz a Központi Hitelinformációs Rendszer?
A KHR lista különösen fontos eleme a hazai pénzügyi rendszernek, a hitelfelvevők és a hitelezők szempontjából egyaránt. A hazai bankok által használt KHR-ben megtalálhatók a hitelt felvevők aktuális és múltbeli hitelviszonyai a pozitív és negatív hitelinformációkra egyaránt vonatkozóan. A pozitív hitelinformáció azt mutatja meg, hogy a hitelfelvevő a hitelét a szerződésnek megfelelően, időben törlesztette, a negatív hitelinformáció pedig a mulasztásokat, a késedelmes fizetéseket vagy éppen a bedőlt hiteleket foglalja magában.
Ki kerül fel a KHR listára?
A fentiek tükrében kétféleképpen kerülhet fel valaki a KHR listára. Pozitív hiteladatokkal minden hitelfelvevő, ugyanis a rendszerben automatikusan mindenki szerepel, aki kölcsönt vesz fel, és ameddig a hitelt a hitelszerződésnek megfelelően törleszti, addig a státusza a KHR-ben pozitív lesz. Negatív hiteladatokkal azok az adósok, akiknek 90 napot meghaladó tartozásuk van, valamint a tartozás összege a mindenkori minimálbér összegét meghaladja. Ez esetben a pénzintézet részéről kötelező ennek az információnak a feltöltése a KHR-be, ami azt eredményezi, hogy a hitelfelvevő negatív státuszba kerül a KHR listán, és ez a későbbiek során mindenfajta hitel felvételét megnehezíti számára. A pénzügyek tudatos kezelésével és előre tervezéssel elkerülhető a KHR listára való felkerülés.
Szereplés a KHR listán
A hitelt nyújtó pénzintézetek a KHR adatbázisának segítségével győződnek meg a hiteligénylők hitelképességéről, azaz a listán negatív státusszal szereplők számára újabb hitelfelvétel nagyon nehezen valósítható meg. A negatív adatok a KHR-ben 5 évig szerepelnek, ezt követően az adatok törlése automatikusan megtörténik. Pozitív státusz esetén korlátlan ideig szerepelnek a hiteladatok a rendszerben, amennyiben az adós ehhez kifejezett hozzájárulását adja.
Pénzügyi tudatossággal elkerülhető a negatív KHR státusz
A pénzügyi tudatosság növelése segíthet megelőzni azt, hogy a hitelfelvevő negatív státuszúvá váljék a KHR-ben. Fontos tudni, hogy már egy kisösszegű hitel felvétele is komoly kötelezettségekkel jár, és lényeges azzal is tisztában lenni, hogy a hitel törlesztésének elmaradása komoly következményeket von maga után. Kiváltképp fontos az első hitelüket felvenni tervező fiatalabb korosztály figyelmét felhívni a pénzügyi tudatosságra. Lényeges, hogy aki hitelt vesz fel, az képes legyen felelősségteljes pénzügyi döntések hozatalára, és tisztában legyen az anyagi helyzetével. Tudatos tervezéssel elkerülhetők a fizetési nehézségek, a túlköltekezés, valamint az is, hogy a hitelfelvevő negatív státusszal kerüljön az adatbázisba.
Mi a teendő akkor, ha valaki negatív státusszal szerepel a KHR listán?
A KHR listán negatív státusszal szerepelni még nem jelenti a világ végét, ugyanis van lehetőség arra, hogy ezen az adós változtasson. A tartozás rendezésével, a teljes összeg kiegyenlítése után, a KHR listán a negatív státusz „lezárt” állapotra alakul, amiből tudni lehet, hogy az adós a tartozását rendezte. Ezt követően a negatív bejegyzés még további öt évig látható marad a KHR-ben, azonban a bankok ebből azt is látják, hogy az adósnak fizetési hátraléka már nincs.